Bent u op zoek naar de gouden AdSense tip, heeft u een brandende vraag of een lumineus idee dat u wilt delen met andere uitgevers? Bezoek dan het AdSense Help Forum.

Jason Nazar van Docstoc zegt dat advertenties een aanvulling kunnen zijn op e-commerce

woensdag 27 juni 2012 | 03:44

Labels:

Toen Docstoc in 2007 van start ging als online dienst die kleine bedrijven hielp te groeien, waren advertenties de enige bron van inkomsten. Naarmate het bedrijf groeide, werd het bedrijfsmodel uitgebreid met premium abonnementen. Onlangs hadden we een gesprek met Jason Nazar, CEO van Docstoc, over de impact van advertenties op hun e-commerce-activiteiten.

Naarmate het aantal abonnementen groeide, ontstond bij Docstoc een serieuze interne discussie over de vraag of advertenties de aandacht van de gebruikers afleiden en de groei van het aantal abonnementen belemmeren, aldus Jason. Jason gelooft dat beslissingen moeten zijn gebaseerd op tests en feiten, en verwijderde daarom gedurende een dag alle advertenties van de site om te kijken of hierdoor het aantal abonnementen zou toenemen.

De site wordt dagelijks door meer dan 600.000 gebruikers bezocht en de resultaten waren dan ook onweerlegbaar: het verwijderen van de advertenties had geen waarneembare gevolgen voor het aantal abonnementsconversies. Ook de betrokkenheidsstatistieken zoals de tijd op de site en de paginaweergaven per gebruiker verbeterden niet, waarmee de mythe werd ontkracht dat advertenties gebruikers zouden afschrikken.

Jason concludeerde dat een harmonische balans mogelijk is tussen het runnen van een e-commerce-bedrijf en het aanbieden van advertenties op de site omdat de doelgroep van de site niet homogeen is. In het geval van Docstoc zoeken sommige gebruikers naar inhoud van hoge kwaliteit achter de betaalmuur, anderen willen snel informatie. Wanneer Docstoc gebruikers in de tweede groep geen informatie kan bieden, kunnen contextueel relevante advertenties eventueel hun vragen beantwoorden. Op die manier kan Docstoc verdienen aan gebruikers die waarschijnlijk geen betaald abonnement nemen. Ook met de aanwezigheid van AdSense-advertenties investeerden gebruikers in de service en registreerden ze zich op abonnementsbasis voor de inhoud. 'Vanuit het oogpunt van inkomsten is het veel rendabeler zowel advertenties als e-commerce op de site te hebben', meent Jason.

Jason adviseert uitgevers elk product dat ze gebruiken op de site te testen en beslissingen te nemen op basis van gegevens in plaats van subjectieve meningen en bevliegingen. 'Als je een site in het inhoudsnetwerk hebt met veel verkeer, zijn AdSense en soortgelijke producten een fantastische manier om inkomsten te genereren. Zelfs als je beschikt over mogelijkheden als leadgeneratie, e-commerce en abonnement, moet je de advertentieproducten niet verwijderen, maar kijken hoe je al die mogelijkheden harmonieus met elkaar kunt laten samenwerken, want zo verdien je meer geld.'

Dit blogbericht maakt deel uit van 'PubTalk', een reeks gesprekken met uitgevers.

Door Yamini Gupta, Product Marketing Manager
Geplaatst door Jacintha de Graaf - Inside AdSense Team

Nieuw kennisgevingslabel en -pictogram in advertenties voor het Google Display Netwerk in Europa

vrijdag 22 juni 2012 | 05:34

Labels: , ,


In de Verenigde Staten hebben we vorig jaar het AdChoices-pictogram in het Google Display Netwerk geïntroduceerd. AdChoices is een 'i'-pictogram dat voldoet aan branchenormen en dat wordt uitgevouwen tot 'AdChoices' wanneer gebruikers hun cursor over het pictogram bewegen. Het verstrekken van duidelijke informatie aan gebruikers over de advertenties die ze te zien krijgen, heeft hoge prioriteit bij Google en veel andere spelers in de online reclamebranche. Gebruikers die op dit label klikken, worden naar een pagina geleid waar meer informatie wordt verstrekt over online adverteren en de advertenties die ze te zien krijgen.

We stellen de functie AdChoices nu beschikbaar voor advertenties in heel Europa om steun te bieden aan initiatieven vanuit de branche om consumenten meer informatie te verstrekken.  Het kennisgevingspictogram in advertenties met de tekst 'Ads door Google' wordt binnenkort gewijzigd in een nieuw pictogram dat kan worden uitgevouwen tot een 'AdChoices'-label. Deze kennisgevingen zijn ontwikkeld door het Self-Regulatory Program for Online Behavioral Advertising van het Interactive Advertising Bureau (IAB Europa) om gebruikers op meer proactieve wijze informatie en keuzes te geven met betrekking tot de advertenties die ze te zien krijgen. Door een gemeenschappelijk pictogram te gebruiken dat overal op internet bij advertenties wordt weergegeven, willen we dit branche-initiatief steunen en willen we onze gebruikers meer inzicht geven in hun keuzemogelijkheden.

In de komende weken gaan we het nieuwe pictogram en label weergeven bij de meeste advertentie-indelingen op het grootste deel van de sites die zijn geschreven in de Europese talen. Na verloop van tijd breiden we de kennisgeving uit om ervoor te zorgen dat alle uitgeverssites in Europese talen in het Google Display Netwerk onder het Self-Regulatory Framework vallen. Dit wordt de meest uitgebreide implementatie van het label 'AdChoices' tot nu toe en het stimuleert ons dat anderen in de branche dit label ook gaan gebruiken.

Gebruikers die op het label 'AdChoices' klikken, worden naar een pagina geleid waar ze meer informatie kunnen vinden over online adverteren en de advertenties die ze te zien krijgen. Deze pagina verwijst ook door naar Beheer vanadvertentievoorkeuren, waar gebruikers kunnen bepalen welke typen op interesses gebaseerde advertenties ze in het Google Display Netwerk kunnen zien. We zijn van mening dat deze update gebruikers zal helpen beter inzicht te krijgen in de advertenties die ze te zien krijgen en we hopen dat dit label binnenkort overal in de branche wordt gebruikt.

Door: Jason Bigler - Product Management Director 
Geplaatst door: Jacintha de Graaf, Inside AdSense Team

Mobiel op maandag: QLife genereert 560 procent meer inkomsten uit mobiele apps met aangepaste advertenties voor AdSense voor zoeken

maandag 18 juni 2012 | 03:56

Labels: ,


QLife is een toonaangevende website met een ziekenhuiszoeker, een medicijnendatabase en medische informatie. 'Medicine Search', de mobiele app van QLife, is een van de grootste medische apps in Japan. Met deze app kunnen gebruikers naar informatie zoeken over verschillende soorten medicijnen. De app van QLife bereikte de mijlpaal van 2,5 miljoen downloads na de aardbeving in Japan op 11 maart 2011, toen Japanse consumenten meer aandacht kregen voor de medische zorg van hun gezin.

We hebben kort geleden Yoshimasa Mine gesproken, uitvoerend producent van QLife, en hem gevraagd ons te vertellen waarom QLife heeft gekozen voor aangepaste advertenties voor AdSense voor zoeken voor mobiele apps en mobiele AdMob-advertenties. Daarnaast deelde hij enkele praktische tips voor optimalisatie met ons.

Wanneer en waarom koos QLife voor het bouwen van een mobiele app?
In 2008, toen de iPhone werd geïntroduceerd in de Japanse markt, werd er een branche-evenement over de mobiele markt georganiseerd, Mobitec, waar ik overtuigd raakte van het potentieel van geavanceerde mobiele apparaten. Consumenten hebben hun mobiele telefoons altijd bij zich, of ze nu thuis of op het werk zijn of iets leuks aan het doen zijn. Dit paste goed bij onze kernactiviteit: het leveren van een medicijnenzoekservice. Mensen voeren deze zoekopdrachten uit op het moment dat de informatie meteen nodig is.

Daarna analyseerden we onze eigen gegevens. We zagen dat het verkeer vanaf mobiele apparaten enorm steeg en zelfs een groter aandeel kreeg dan verkeer vanaf pc's. We wilden mobiele activiteit uitbouwen en stimuleren als aanvulling op desktopverkeer, vooral tijdens feestdagen en weekenden, wanneer het mobiele verkeer toenam.

Waarom besloot u AdSense en AdMob te gebruiken om inkomsten te genereren uit uw mobiele app?
We gebruikten in eerste instantie AdSense op onze desktopsite. Als site met medische recensies is het belangrijk dat we onze objectiviteit en integriteit richting onze gebruikers behouden. Advertenties zijn daarom de beste oplossing voor het genereren van inkomsten, beter dan betaalde recensies van andere medische services en bedrijven.

We kozen voor AdSense vanwege de kwaliteit van de advertenties, de technologie die overeenkomende inhoud selecteert, en de beperkte salesmiddelen die we intern beschikbaar hadden. Het weergeven van relevante advertenties is belangrijk voor ons bedrijf. We beschouwen advertenties als nuttige inhoud, maar irrelevante advertenties genereren geen inkomsten voor ons.

We gebruikten eerder alleen AdMob om inkomsten te genereren met onze app. Maar vorig jaar, toen aangepaste advertenties voor AdSense zoeken voor mobiele apps werden gelanceerd, hadden we twee redenen om hiervoor te kiezen. Ten eerste gebruikten we al aangepaste advertenties voor AdSense voor zoeken op onze desktopsite. Ten tweede hebben we gehoord dat door het gebruik van zowel aangepaste advertenties voor AdSense voor zoeken als AdMob, de CTR stijgt omdat er meer gerelateerde advertenties in zoekresultaten worden weergegeven.  

Wat waren de resultaten van het implementeren van aangepaste advertenties voor AdSense voor zoeken voor mobiele apps?
We hebben de inkomsten via mobiele apparaten met 560 procent zien stijgen nadat we aangepaste advertenties van AdSense voor zoeken voor mobiele apps hadden geïmplementeerd. De CTR's, CPC's en RPM's zijn goed en in lijn met onze interne benchmarks. De advertentiebetrokkenheid is meestal hoger bij gebruikers die onze gratis app gebruiken.

Wanneer we de prestaties vergelijken met onze desktopsite, zien we dat de mobiele app lagere CPC's maar hogere CTR's voor ons genereert. We proberen zo veel mogelijk kwaliteitsinhoud voor onze gebruikers te maken om appdownloads te stimuleren.

Hoe lang duurde het om aangepaste advertenties van AdSense voor zoeken voor mobiele apps te implementeren?
We namen de tijd om aangepaste advertenties voor AdSense voor zoeken in onze app te implementeren, aangezien wijzigingen pas worden doorgevoerd als gebruikers hun versie van onze app bijwerken. Inclusief de testperiode zijn we drie tot vier dagen met de implementatie beziggeweest.

Heeft u praktische tips voor uitgevers over aangepaste advertenties voor AdSense voor zoeken en AdMob?
  • Geef aangepaste advertenties voor AdSense voor zoeken weer op zoekresultatenpagina's. Gebruik AdMob op andere inhoudspagina's.
  • We gebruiken het prioriteitsniveau 'Eigen advertentie' van AdMob om rechtstreeks advertenties aan gebruikers weer te geven.
  • Met aangepaste advertenties voor AdSense voor zoeken kan het aantal weergegeven advertenties variëren, afhankelijk van de hoeveelheid organische zoekresultaten die u levert. We plaatsen altijd 1 advertentie boven de zoekresultaten. Daarnaast geven we een advertentie onderaan weer als er meer dan vijf zoekresultaten zijn. Daarmee kunnen we de inkomsten maximaliseren en toch aan het programmabeleid voldoen, waarin slechts 1 advertentie per weergave is toegestaan.

Wat is QLife verder van plan?
We hebben veel succes behaald in de medische en medicijnensector, zowel wat zoeken als wat dienstverlening betreft. We willen ons bedrijf graag in verschillende nieuwe richtingen uitbreiden.

Zo willen we ten eerste meer groeien als appontwikkelaar voor de medische/medicinale dienstverleningssector. We hebben veel succes behaald met de consumentenapp, en onze reputatie als ontwikkelaar van medische apps binnen de branche is dus al versterkt.

We willen onze app ook distribueren via nieuwe internationale markten. Overal ter wereld is er behoefte aan een kwalitatief hoogwaardige zoekservice voor medicijnen en gezondheidszorg. Met een uitgeversoplossing als AdSense kijken we ernaar uit ons bedrijf uit te breiden tot buiten onze thuismarkt in Japan.

Tot slot kan ik met trots aankondigen dat we net Find Clinic hebben gelanceerd, een nieuwe iOS-app die mensen helpt snel ziekenhuizen in binnen- en buitenland te vinden. We hebben ook in Find Clinic aangepaste advertenties voor AdSense voor zoeken voor mobiele apps geïmplementeerd en hopen hier op soortgelijke successen.

Door Tatsuo Sakamoto, Account Strategist

Mobiel op maandag: voor mobiele campagnes is de gebruiker net zo belangrijk als de inhoud

maandag 11 juni 2012 | 08:25

Labels: ,

Voor dit bericht in de serie 'Mobiel op maandag' hebben we Netbiscuits uitgenodigd praktische tips en trucs te geven waarmee u een goede mobiele ervaring voor uw gebruikers kunt ontwikkelen. Netbiscuits is een toonaangevend cloudplatform voor het ontwikkelen en leveren van geavanceerde webapps op alle mobiele apparaten en de bijbehorende platforms.

Het ontwikkelen van een gebruikersgerichte mobiele ervaring is meer dan uw website verkleinen tot deze op een mobiel scherm past. Een betrokken gebruiker kan op een dag in contact komen met uw merk en uw inhoud bekijken op smartphones, tablets, smart-tv's en gameconsoles. Als marketeers aan de consumentenvraag naar rechtstreekse, geoptimaliseerde toegang willen voldoen, moeten ze pakkende  ervaringen ontwerpen die verschillend reageren op elk apparaat. Vanwege het grote aanbod stellen mobiele apparaten hen voor unieke uitdagingen op het gebied van formaat, capaciteit en gebruiksmogelijkheden voor inhoud.

Marketeers moeten zich daarom richten op een responsief ontwerp dat rekening houdt met het feit dat er meerdere platforms zijn met een inhoudsgerichte gebruikerservaring die is geoptimaliseerd voor het betreffende apparaat. De opmaak moet worden aangepast op basis van de grootte en vorm van het apparaatscherm, en de ervaring moet kunnen worden aangepast als er nieuwe apparaten op de markt komen.

Apparaten met aanraakbesturing hebben de digitale gebruikerservaring gerevolutioneerd door gebruikers een parallelle responservaring voor hun verzoek te bieden, in plaats van de seriële responservaring die voor de traditionele mobiele gebruikerservaring geldt ('aanwijzen en klikken'). Door een parallelle mobiele ervaring te ontwerpen met allerlei aanraakgestuurde functies, wordt de informatiestroom natuurlijker. Daardoor wordt de effectiviteit van de site drastisch verhoogd. Zo gebruiken veel m-commerceklanten niet hun traditionele website-interface maar een interface voor slepen en neerzetten om artikelen in een winkelwagentje te plaatsen. Dankzij deze omslag is het aantal verkopen op apparaten met aanraakbesturing enorm gestegen.

Naast de indeling moet een responsief ontwerp de gebruikerservaring inhoudsgericht benaderen. Uw gebruikers moeten inhoud te zien krijgen op basis van de onderwerpen waarin ze eerder interesse hebben getoond en op basis van het moment van de dag, het weer of de geografische locatie. Een systeem dat de artikelen in uw winkelwagentje onthoudt, is al enige tijd een essentieel onderdeel van een samenhangende e-commerce-ervaring. Dit concept kan echter worden uitgebreid door een bredere keuze van inhoud aan de gebruiker aan te bieden die resulteert in de weergave van een artikel dat de klant eerder op de dag interesseerde, maar dat kan ook het weerbericht voor een geplande reis zijn. Voor een goede gebruikerservaring moet dit op een gestroomlijnde, nauwkeurige manier gebeuren om te voorkomen dat het scherm te vol wordt.

Een van de meer uitdagende kenmerken van de overstap naar mobiel bestaat uit de zo van elkaar verschillende schermformaten van tablets en smartphones. Wat tablets betreft, raden we klanten aan een gelaagde aanpak te gebruiken voor het ontwerpen en leveren van een ervaring op een pagina. Door een video of fotogalerij in te sluiten of als overlay over de pagina weer te geven, kan de consument selecteren en reageren zonder de pagina te hoeven verlaten.

Voorwaarde voor het kunnen reageren op het gebruikersapparaat en het weergeven van toepasselijke inhoud is het gebruik van gegevensanalyse. De inzichten die uit mobiel gebruik worden verzameld, waaronder de apparaatmodellen, schermresolutie, apparaatmogelijkheden, serviceprovider en voorkeurstaal, kunnen niet worden verzameld met traditionele marketingactiviteiten. Slimme marketeers kunnen deze gegevens gebruiken in combinatie met de geografische locatie om hun productaanbod te definiëren en kortingsacties per regio in te stellen.

Zodra u deze strategische kennis beheerst, zijn er nog enkele praktische tips waarmee u rekening moet houden:

  • Mobiel is geen kanaal: mobiel is een geïntegreerde oplossing waarbij CMS, CRM en e-commerce-updates op hetzelfde moment en in dezelfde systemen moeten plaatsvinden als voor uw traditionele website.  
  • Voer onderzoek uit: betrek uw team, vrienden en familie hierbij om hen te vragen hoe ze hun mobiele apparaten gebruiken. Voer een concurrentie-analyse uit om uit te zoeken hoe uw concurrenten hun producten en services promoten en leveren.
  • Ontwerp uw site zodanig dat u de belangrijkste problemen of situaties oplost die klanten kunnen tegenkomen. Bekijk welke functies, taken of bestaande site-elementen het meest geschikt zijn voor mobiel en implementeer deze.
  • En tot slot: kopieer niet simpelweg uw traditionele website. Consumenten willen en verwachten een andere ervaring op mobiele apparaten.
Door Craig Besnoy, algemeen directeur Netbiscuits voor Noord- en Zuid-Amerika

Ga naar Netbiscuits.com voor meer informatie over het Netbiscuits-platform.