Bent u op zoek naar de gouden AdSense tip, heeft u een brandende vraag of een lumineus idee dat u wilt delen met andere uitgevers? Bezoek dan het AdSense Help Forum.

Tips voor het maken van kwaliteitssites

donderdag 26 april 2012 | 03:29

Labels:

Wij ontvangen een heleboel vragen van uitgevers die willen weten hoe ze hun bedrijf kunnen laten groeien met AdSense. Hoewel meerdere antwoorden mogelijk zijn, adviseren wij nog steeds om de nadruk te leggen op hoogwaardige inhoud en de best mogelijke gebruikerservaring op uw websites. Hieronder vindt u enkele belangrijke suggesties voor het ontwerpen en organiseren van inhoud op uw website, waarbij steeds de nadruk ligt op de kwaliteit van de site.

Maak niet meerdere pagina's of sites met dubbele inhoud
We raden u aan sites van hoge kwaliteit te maken in plaats van een grote hoeveelheid sites. Door op een site meer informatie en alleen authentieke inhoud weer te geven, maakt u deze site niet alleen aantrekkelijker voor uw huidige gebruikers, maar kunt u ook nieuwe gebruikers aantrekken. Wanneer gebruikers op internet surfen, willen ze snel en eenvoudig vinden wat ze zoeken, zonder eerst door eindeloze pagina's, subdomeinen of sites te hoeven bladeren met vooral algemene of dubbele inhoud. Als u pagina's of sites met vergelijkbare inhoud of opmaak heeft, zou u deze kunnen samenvoegen tot een pagina of site.

Bied relevante inhoud, zodat gebruikers een reden hebben uw site te bezoeken en naar uw site terug te keren
Wanneer u inhoud maakt op uw site, moet u zich afvragen of de pagina van substantiële waarde is of een unieke service biedt vergeleken met andere sites over hetzelfde onderwerp. Het is de moeite waard originele inhoud te maken die uw site onderscheidt van de rest. Dit leidt tot nuttige zoekresultaten en zorgt ervoor dat uw bezoekers blijven terugkomen.

Bied de beloofde informatie of service
Sommige uitgevers maken sites waarop ogenschijnlijk een product of service wordt aangeboden, maar die gebruikers in plaats daarvan langs verschillende pagina's leiden waarop advertenties worden weergegeven. Dit resulteert in een negatieve gebruikerservaring, waardoor uw site als onbetrouwbaar wordt beschouwd. Gebruik de juiste zoekwoorden binnen de context van uw inhoud. Zorg ervoor dat gebruikers op uw site eenvoudig naar de beloofde producten, goederen of services kunnen navigeren.

Er is geen korte weg naar succes Het bouwen van een kwaliteitssite kost tijd en moeite. We hebben echter gemerkt dat uitgevers die zich richten op hun gebruikers, en niet hun toevlucht nemen tot snelle, misleidende technieken, de echte winnaars zijn en hun inkomsten en succes in ons netwerk op de lange termijn zien toenemen. Raadpleeg voor meer informatie de Richtlijnen voor webmasters en het beleidsgedeelte in het AdSense Helpcentrum.

Door Lingjuan Zhang, AdSense-beleidsteam
Geplaatst door Jacintha de Graaf - Inside AdSense Team

Extra advertentieblok levert Concertboom 400% inkomstenstijging op met behoud van sitekwaliteit

maandag 23 april 2012 | 02:18

Labels:

Met een achtergrond op het gebied van databases, computerwetenschappen, internetmarketing en zoekmachineoptimalisatie is Kooshiar Azimian, zoals hij zelf zegt, een man met vele petten. Begin 2011 combineerde hij al zijn kennis en bedacht hij Concertboom, een uitgebreide concertdatabase. Concertboom levert inkomsten op door de verkoop van toegangskaarten en dankzij Google AdSense, waarmee per maand meer dan vier miljoen advertenties worden weergegeven. "Met AdSense worden advertenties optimaal benut: adverteerders halen het maximale uit hun advertenties en uitgevers verdienen het meeste geld", aldus Kooshiar over zijn besluit om AdSense te gaan gebruiken. Toen het verkeer naar zijn site toenam tot een miljoen unieke bezoekers per maand, ging Kooshiar op zoek naar nieuwe manieren om zijn inkomsten uit AdSense te vergroten.

Kleine wijziging, spectaculaire inkomstenstijging
Aanvankelijk liet Kooshiar slechts een advertentie van 300 x 250 weergeven op enkele van zijn pagina's. Een paar maanden laten ontving hij een gepersonaliseerde e-mail van het Google AdSense-team, dat uitgevers regelmatig optimalisatietips geeft voor het genereren van maximale inkomsten. In de e-mail werd aangeraden om een of twee advertentieblokken toe te voegen, tot maximaal drie blokken per pagina.

Kooshiar was verrast, aangezien hij altijd dacht dat per pagina maximaal een advertentieblok was toegestaan. "Ik was een beetje bang dat de kwaliteit van de pagina's achteruit zou gaan, en ik wilde mijn interface niet veranderen alleen om een extra advertentie weer te geven. Maar ik dacht: "Ik kan het in elk geval proberen." Ik voegde een advertentieblok toe en het resultaat was verpletterend. In de eerste week stegen mijn inkomsten met meer dan 400 procent", herinnert hij zich.

Kwaliteit boven alles
Omdat deze eenvoudige aanpassing zo veel oplevert, raadt Kooshiar andere uitgevers aan het gewoon te proberen, maar niet ten koste van de kwaliteit van de site of de gebruikerservaring. "Een goede site is een site met de juiste inhoud. Dit geldt vooral wanneer bezoekers via een zoekmachine op uw site terechtkomen. Misleid uw doelgroep niet door niet-bestaande inhoud aan te bieden. Bied uw bezoekers inhoud die correct en up-to-date is, en die op het juiste moment wordt weergegeven met mooie, duidelijke afbeeldingen. Bewaak de kwaliteit en de laadtijd van uw pagina's. Ken uw doelgroep en bedenk welke advertentieformaten het beste bij uw inhoud passen. En doe geen concessies aan de esthetische kwaliteit van uw site, dus laat de advertenties niet de overhand krijgen", zo adviseert hij.

Kooshiar wijst er ook op dat hij altijd de nadruk heeft gelegd op de kwaliteit van zijn site en dat het toevoegen van een nieuw advertentieblok daarom niets heeft veranderd aan zijn positie in de zoekresultaten.

Een rendabel experiment

Nu zijn inkomsten zijn verviervoudigd, ziet Kooshiar Concertboom in een nieuw licht. "Voorheen was deze site gewoon een manier om wat extra geld te verdienen. Nu is het een groeiend bedrijf. Ik kan nu mensen inhuren om mij te helpen meer inhoud te maken", zegt hij. "Deze optimalisatietip van AdSense heeft het hele idee van Concertboom veranderd".

Door Caroline Halpin, AdSense-optimalisatiespecialist

Google+ hangout voor AdSense-uitgevers

maandag 16 april 2012 | 07:17

Labels: ,

We nodigen u graag uit om deel te nemen aan de Nederlandse AdSense Hangout aankomende woensdag, 18 april, van kwart over acht tot negen uur ‘s avonds.

Tien personen kunnen de hangout tegelijkertijd bijwonen die gehouden zal worden vanaf de Google+ pagina van Jacintha. Laat uw vragen, opmerkingen en onderwerpen die u wilt bespreken achter in het volgende Google+ bericht.

Mocht u nog geen Google+ pagina hebben, maak deze dan hier aan en mocht u meer willen weten over hoe een hangout werkt, lees dat dan hier.

Tot woensdag!



Geplaatst door Jacintha de Graaf, Inside AdSense Team

Een bericht van een AdSense-uitgever: hoe houd je tegenstrijdige belangen in evenwicht?

donderdag 12 april 2012 | 03:38

Labels: ,

Noot van de redactie: vandaag willen we een paar tips van Dave Taylor, AdSense-uitgever en eigenaar/auteur van askdavetaylor.com met u delen. Dave Taylor is inmiddels meer dan dertig jaar online en produceert al bijna evenzovele jaren handige technische content. U kunt hem online vinden op http://www.davetayloronline.com/.

Het is best lastig om als AdSense-uitgever het juiste evenwicht te vinden. Naarmate je ziet dat je inkomsten toenemen, krijg je namelijk automatisch de neiging om je aandacht vooral te richten op de omzet. Het probleem met omzetgerichtheid is dat dit de aandacht afleidt van een ander belangrijk aspect: het produceren van inhoud die je lezers echt aanspreekt. Zonder lezers heb je immers geen doelgroep die advertenties kan bekijken.

Ik kan het weten, want als AdSense-uitgever loop ik zelf ook regelmatig tegen dit probleem op. Ik run Ask Dave Taylor, een populaire site voor technische ondersteuning. Sinds 2003 richt ik me volledig op het gratis beantwoorden van lezersvragen op een zo eenvoudig mogelijke manier. Vorig jaar had ik meer dan 18 miljoen bezoekers. Mijn site is echter niet alleen een hobby, maar ook mijn broodwinning. Daarom is het belangrijk dat ik de omzet per bezoeker maximaliseer.

Ik weet zeker dat u vaak hoort dat "alles om inhoud draait" en dat de beste sites hoogwaardige inhoud aanbieden die regelmatig wordt bijgewerkt en waarde heeft voor de klant. Dat klopt helemaal. Het is belangrijk dat uw aandacht voornamelijk gericht is op de ervaring die u uw lezer biedt.

Maar dan komt die spanning om de hoek kijken. De verlokking van de "dark side", om het in Star Wars-termen te zeggen. Wat is het perfecte evenwicht tussen een focus op inhoud en een focus op omzet?

Ik probeer als volgt voor balans te zorgen...

De eerste halte waar ik elke week stop, is Google Analytics. De gegevens geven me altijd stof tot nadenken. Via Google Analytics heb ik bijvoorbeeld vast kunnen stellen hoeveel van mijn bezoekers mobiele apparaten gebruiken. Die kennis heb ik vervolgens gebruikt om te bepalen hoeveel geld ik in een mobielvriendelijke versie van mijn site kon steken (en ook om na te gaan wanneer het zinvol zou zijn AdSense voor mobiele inhoud toe te voegen aan mijn advertentiemix). Via Google Analytics kan ik ook zien wat de populairste pagina's van mijn site zijn. Dat geeft me een geweldig inzicht in welke inhoud mijn lezers het meest interesseert. Omdat ik al mijn inhoud in categorieën indeel, kan ik er bijvoorbeeld heel gemakkelijk achter komen of tips voor de Sony PSP meer verkeer genereren dan tips voor de Apple iPod.

Koppel Analytics aan AdSense (en ja, ik heb op mijn site een artikel waarin staat hoe je dat doet) en je kunt ook een rapport genereren met je meest winstgevende pagina's: een wederzijdse wisselwerking tussen verkeer en AdSense-omzet. Zo heb je een betrouwbare methode in handen om na te gaan of dat blogartikel dat je drie maanden geleden hebt geschreven, nu inderdaad 11% van de totale omzet van je site genereert.

Maar dan komt die verleidelijke focus op winstmaximalisatie weer om de hoek kijken.

Laten we het eens vanuit een andere invalshoek bekijken. Wat gebeurt er met een restauranthouder die louter en alleen gericht is op de omzet per klant en de prijs maar blijft verhogen? Juist, die moet uiteindelijk de deuren sluiten. Aan de andere kant eindigt een restauranteigenaar die geen flauw benul heeft welke gerechten populair zijn, wat voor dagaanbiedingen klanten trekken en hoe hij moet inspelen op marktfluctuaties, met een menu dat totaal geen rekening houdt met de wensen van de klant. Ook hij redt het niet.

Ik besteed de meeste tijd en aandacht aan het produceren van de best mogelijke inhoud en houd hierbij mijn wens om de omzet te maximaliseren als secundair doel in mijn achterhoofd. Omzetmaximalisatie vormt dus niet het fundament van mijn site, maar wel een belangrijk hulpmiddel voor het bereiken van optimale efficiëntie.

Als u al langer AdSense-uitgever bent, heeft u dat prettige evenwicht tussen inhoudgerichtheid en de zakelijke kant van uw online activiteiten hopelijk ook gevonden. Zo niet, dan wil ik u op basis van mijn jarenlange ervaring het volgende aanraden: Duik eens per maand in uw AdSense-rapporten om erachter te komen welke categorieën, onderwerpen en pagina's op uw site goed presteren. Stel uzelf als doel de komende maand meer van hetzelfde te maken. Zet vervolgens de omzet uit uw hoofd en richt u volledig op wat u kunt bijdragen aan uw klantencommunity. Spoelen, wassen, herhalen.

-------
Door Raina Rathi, manager strategische partners bij AdSense
Geplaatst door Jacintha de Graaf, Inside AdSense Team