Bent u op zoek naar de gouden AdSense tip, heeft u een brandende vraag of een lumineus idee dat u wilt delen met andere uitgevers? Bezoek dan het AdSense Help Forum.

Crawler-fouten in AdSense: controleer uw robots.txt-bestand voor verbeterde advertentietargeting en -relevantie

dinsdag 29 november 2011 | 03:53

Labels: ,

Dit is het eerste bericht in onze tweedelige serie 'Crawler-fouten in AdSense'.

Uitgevers kunnen hun site op vele manieren optimaliseren voor AdSense. Aanmelden voor tekst-/beeldadvertenties, upgraden naar de aanbevolen advertentieformaten, meer advertenties tegelijk weergeven op een site: dit zijn slechts enkele van de bekendere voorbeelden. Maar wist u dat er een andere simpele optimalisatietip is die veel uitgevers vaak over het hoofd zien?

Een korte uitleg
Het robots.txt-bestand van uw site fungeert hoofdzakelijk als poortwachter en bepaalt welke webcrawlers, webrobots en zoekmachines toegang hebben tot uw site en welke niet. Degene die toestemming krijgen, kunnen bijvoorbeeld uw pagina's bekijken en uw site indexeren. Degene die geen toestemming hebben, kunnen bepaalde secties van uw site niet bekijken of indexeren, afhankelijk van wat u heeft opgegeven.

Voor het weergeven van AdSense-advertenties wordt een AdSense-webcrawler gebruikt. Die crawler scant de inhoud van uw pagina's en bepaalt op basis van specifieke zoekwoorden welke advertenties worden weergegeven. Als onze AdSense-crawler door uw robots.txt-bestand wordt geblokkeerd, is het voor ons moeilijk relevante advertenties weer te geven op uw site. Als gevolg daarvan krijgen uw gebruikers mogelijk minder relevante advertenties te zien, wat kan leiden tot een lagere klikfrequentie.

Wat kunt u hier aan doen?
Bekijk de inhoud van uw robots.txt-bestand op [uwdomein.nl]/robots.txt. Zorg ervoor dat het bestand zodanig is geconfigureerd dat onze AdSense-advertentiecrawler uw site kan bekijken. U hoeft daarvoor alleen de volgende twee regels boven aan het bestand toe te voegen:

User-agent: Mediapartners-Google
Disallow:

Op die manier krijgt onze AdSense-advertentiecrawler toegang tot uw site en kunnen relevantere advertenties worden weergegeven. Hierdoor profiteert u mogelijk van hogere advertentie-inkomsten. Deze wijziging is niet van invloed op uw positie in de zoekresultaten van Google. Door deze twee regels aan uw robots.txt-bestand toe te voegen, zorgt u er alleen voor dat betere, relevantere advertenties worden weergegeven op pagina's die al AdSense-code bevatten. Voor pagina's zonder AdSense-advertentiecode verandert er niets.

Als u URL's heeft die fouten veroorzaken, kunt u deze bekijken door u aan te melden bij uw AdSense-account en op de startpagina op 'Accountinstellingen' te klikken. Vervolgens klikt u onder 'Toegang en verificatie' op 'Fouten weergeven'.
Binnenkort publiceren we het tweede bericht in de serie "'crawler-fouten in AdSense' over problemen met crawler-logins en mogelijke oplossingen.

Door Andrew Boni - Inside AdSense Team

Beleidstips: unieke en waardevolle inhoud creëren

woensdag 23 november 2011 | 03:16

Labels:


We hebben met veel plezier alle opmerkingen naar aanleiding van ons blogbericht over gezinsvriendelijke inhoud gelezen. Vandaag willen we aandacht besteden aan de manier waarop u uw bedrijf kunt uitbreiden en nog meer bezoekers kunt trekken door sites met unieke en waardevolle inhoud te creëren. Dit is een van de beleidsonderwerpen waarover uitgevers de meeste vragen stellen en dat vaak verkeerd wordt begrepen vanwege de verschillende opvattingen over wat als unieke en relevante inhoud wordt beschouwd.

Het maken van een nuttige site met veel informatie is van essentieel belang voor het AdSense-bedrijfsmodel dat erop is gericht langdurige inkomsten voor uitgevers te genereren en een kwaliteitsnetwerk te onderhouden. Hiermee verbetert u niet alleen de gebruikerservaring, zodat bezoekers langer op uw site blijven en mogelijk op een relevante advertentie klikken. U zorgt er ook voor dat uw account in orde blijft. Webmasters die hun inhoud duidelijk en nauwkeurig beschrijven, bieden een veel betere gebruikerservaring en profiteren daardoor van een betere positie dan webmasters die vooral op zoek zijn naar mazen in de kwaliteitsrichtlijnen waarvan ze misbruik kunnen maken.

Inhoud kopiëren van andere sites, automatisch inhoud genereren uit andere publicaties of inhoud hieruit herschrijven en vervolgens inkomsten genereren met dergelijke pagina's zonder toestemming of de benodigde wettelijke rechten hiervoor, wordt beschouwd als een schending van ons programmabeleid. Als u een artikel ziet met inhoud die u interessant genoeg vindt om te delen of waarover u erg enthousiast bent, kopieer het dan niet. Schrijf in plaats daarvan uw eigen mening over het onderwerp. We zien graag de originele en waardevolle inhoud die u bedenkt en we hebben ontdekt dat onze meest succesvolle partners degenen zijn die een unieke site hebben ontwikkeld.

Enkele andere zaken waaraan u moet denken, is de indeling van uw site zo intuïtief mogelijk te structureren en implementaties te voorkomen die gebruikers er ongewild toe kunnen aanzetten te klikken op uw advertenties of die het aantal vertoningen kunstmatig verhogen. Volgens ons beleid inzake unieke inhoud is het ook niet toegestaan een pagina te vullen met woorden die uitsluitend zijn bedoeld om het targetingsysteem te manipuleren en die geen betrekking hebben op de inhoud of doelgroep van de pagina. Dit leidt tot slecht afgestemde advertenties en tot een slechte gebruikerservaring. Als u unieke inhoud en services aan uw site toevoegt, onthouden gebruikers de meerwaarde en is de kans groter dat ze uw site opnieuw bezoeken.

Wanneer u een site maakt, dient u uw gebruikers centraal te stellen, niet uw positie in zoekmachines of het genereren van meer klikken op advertenties. Bij Google breiden we ons bedrijf uit onder het motto 'Stel de gebruikers centraal en de rest komt vanzelf'. We hopen dat u uw bedrijf ook kunt laten groeien door ditzelfde principe te hanteren. Laten we ervoor zorgen dat het AdSense-netwerk een fatsoenlijke en evenwichtige omgeving is, waar u, als uitgever, kunt groeien, samen met gebruikers en adverteerders.

Door Arudea Mahartianto, AdSense-beleidsteam

Nieuwe indeling voor het Helpcentrum

maandag 21 november 2011 | 01:57

Labels:


Naarmate AdSense zich in de loop der jaren heeft ontwikkeld, is ook het Helpcentrum gegroeid om antwoorden te geven op uw vragen en meer informatie te bieden over AdSense. Doordat echter voortdurend wijzigingen worden aangebracht en artikelen worden toegevoegd, werd de navigatie in het Helpcentrum steeds moeilijker. Daarom verheugt het ons dat we vandaag het nieuwe ontwerp van het Helpcentrum kunnen aankondigen, waardoor u gemakkelijker toegang heeft tot materiaal dat uw vragen beantwoordt. We maken graag enkele wijzigingen bekend die we hebben aangebracht om het Helpcentrum gebruiksvriendelijker te maken.

In de nieuwe indeling kunt u snel door onderwerpen bladeren op zoek naar antwoorden, terwijl in de linkernavigatiebalk alle artikelen worden weergegeven die verband houden met hetzelfde onderwerp. De links bovenaan geven aan welke onderwerpen u heeft geraadpleegd en helpen u sneller te navigeren. Daarnaast hebben we de Help-artikelen opnieuw ingedeeld op basis van de taak die u probeert uit te voeren. Hopelijk kost het u hierdoor minder tijd het artikel te vinden dat u zoekt, kunt u inhoud veel gemakkelijker vinden en komt u meer te weten over AdSense.

U zult merken dat de nieuwe indeling uit vier afzonderlijke gedeelten bestaat:

  • Informatie over AdSense bevat alle Help-artikelen, ingedeeld op categorie.
  • Een probleem oplossen is bedoeld voor uitgevers met een specifieke vraag.
  • Aanvullende bronnen in de rechternavigatiebalk biedt meer nuttige informatie over AdSense.
  • Aan de slag in de linkernavigatiebalk bevat basisinformatie over AdSense en over hoe u ermee aan de slag gaat.

Uit veiligheidsoverwegingen moeten uitgevers zich voor sommige formulieren aanmelden. Daarom raden we u aan u aan te melden bij uw account terwijl u het Helpcentrum bezoekt, met name het gedeelte 'Een probleem oplossen'.

De komende weken zult u wellicht meer wijzigingen in het ontwerp en de indeling opmerken die uw ervaring met het Helpcentrum nog beter maken. We hopen dat deze doorlopende wijzigingen in het ontwerp van het Helpcentrum, samen met de nieuwe indeling ervan, het gebruik van het Helpcentrum leuker, efficiënter en nuttiger maken.

Door Özge Kökçü, leidinggevende AdSense Helpcentrum

Een oplossing voor advertentieweergave

vrijdag 18 november 2011 | 01:22

Labels:


Als AdSense-uitgever weet u dat de inkomsten van de advertenties op uw site van groot belang zijn voor het behoud en de groei van uw online bedrijf. Gebruikt u naast AdSense ook andere advertentienetwerken op uw pagina‚ of verkoopt u een deel van uw advertentieruimte rechtstreeks aan specifieke adverteerders?

Zo ja, dan weet u waarschijnlijk hoeveel tijd het kost uw advertenties te beheren en te bepalen waar en wanneer ze moeten worden weergegeven voor een zo hoog mogelijke opbrengst. Ook stellen adverteerders soms zeer specifieke eisen voor hun campagnes - die ze bijvoorbeeld alleen op een bepaalde tijd of aan gebruikers in een bepaald land willen weergeven - en het kan lastig zijn aan deze verzoeken te voldoen.

In die gevallen kan een advertentieserver als DoubleClick for Publishers (DFP) Small Business hulp bieden. Hiermee kunt u advertenties beheren van AdSense, rechtstreeks verkochte advertenties en andere advertentienetwerken. Bekijk de onderstaande introductievideo voor meer informatie:


Als u al meerdere advertentienetwerken gebruikt, of verzoeken krijgt van adverteerders om advertenties rechtstreeks op uw site te plaatsen, is DFP Small Business een uitstekende oplossing. Meld u aan voor een gratis account of bezoek ons Helpcentrum voor meer informatie.

Door Arlene Lee, team Inside AdSense

Bereik een breder publiek met Google+

donderdag 17 november 2011 | 03:11

Labels: ,


Google kan u helpen een groter publiek aan te trekken door u in contact te brengen met nieuwe gebruikers. We hebben de +1-knop geïntroduceerd om uw site te laten opvallen bij zoekopdrachten en om ervoor te zorgen dat uw gebruikers uw content gemakkelijk kunnen delen op Google+. Maar soms wilt u ook aan de conversatie deelnemen en content rechtstreeks posten daar waar mensen hun informatie delen. 







De Google+ -badge: haal meer publiek naar Google+




De Google+-badge, die we de komende dagen zullen introduceren. Met deze badge kunnen mensen uw pagina aan hun kringen toevoegen zonder uw site te hoeven verlaten en kunnen ze via Google+ updates ophalen van uw site.


Vergroot de mogelijkheden van +1 en val op in de Google-zoekresultaten

U kunt uw site ook koppelen aan uw Google+-pagina zodat al uw +1-waarderingen -- van uw pagina, uw website en zoekresultaten -- bij elkaar worden opgeteld en als één totaal worden weergegeven. Potentiële bezoekers kunnen eerder de aanbevelingen te zien krijgen die uw site heeft ontvangen, of ze nu kijken naar een zoekresultaat, uw website of uw pagina. Dit betekent dat uw +1-waarderingen niet alleen de 40 miljoen gebruikers van Google+ bereiken, maar ook alle mensen die elke dag weer Google gebruiken. U kunt uw site aan uw pagina koppelen met de Google+-badge of met een codefragment U kunt daarvoor gebruikmaken van het configuratieprogramma van Google+-badge. 





Partner LogosBurberryHMMacysPepsiABC NewsAmazonAssassins_CreedATTBreaking_NewsOrangeDC_ComicsDellNBC_NewsGol_Linhas_aerasKiaLOrealMarvelNYTimesPiagetShadyTmobileToyotaUniqloVirgin

Meer informatie over wat Google+ voor uw site kan betekenen, is te vinden op de Google+ uw bedrijf -site. Dit is nog maar het begin, want we hebben heel wat nieuwe functies gepland voor de komende weken en maanden. Om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en de nieuwste tips, kunt u de Google+ uw bedrijf-pagina toevoegen aan uw kringen. En mocht u zelf ideeën hebben over hoe we Google+ voor uw site kunnen verbeteren, dan horen we dat graag van u.

Artikel door Dennis Troper, Product Management Director, Google+ Pagina's
Geplaatst door Jacintha de Graaf, Inside AdSense Team

Inzicht in eCPM en RPM

woensdag 9 november 2011 | 09:58

Labels: ,


We hebben de afgelopen tijd vragen gekregen over het verschil tussen eCPM (effectieve kosten per duizend vertoningen) en RPM (inkomsten per duizend vertoningen), aangezien de oude AdSense-interface verwijst naar eCPM en de nieuwe naar RPM. We willen dit graag verduidelijken, aangezien beide termen naar hetzelfde verwijzen: zowel eCPM als RPM staan voor uw geschatte inkomsten per duizend vertoningen. Als u dit getal wilt berekenen, deelt u uw geschatte inkomsten door het aantal paginaweergaven, vertoningen of zoekopdrachten dat u heeft ontvangen en vermenigvuldigt u dit met 1000. Als u bijvoorbeeld naar schatting $ 0,20 heeft verdiend met 50 paginaweergaven, is de eCPM of RPM voor uw pagina ($ 0,20/50) * 1000, oftewel $ 4,00.

Formule:
eCPM of RPM = (geschatte inkomsten/aantal paginaweergaven) * 1000

We zullen vanaf nu alleen de term RPM gebruiken om verdere verwarring te voorkomen. RPM is een veelgebruikte statistiek in advertentieprogramma's en is een goede vergelijkingsbasis voor de inkomsten van verschillende kanalen. In onze tweedelige blogserie kunt u meer lezen over het gebruik van RPM (deel 1 en deel 2).

Geplaatst door Jacintha de Graaf - Inside AdSense-team