Tijdens de beleidswebinars die het team van AdSense onlangs heeft gegeven, heeft een aantal uitgevers vragen geplaatst op onze Google Moderator-pagina over ongeldige klikken en de bronnen die beschikbaar zijn om hen te helpen hun accounts hiertegen te beschermen. We hebben experts van het team voor advertentieverkeerskwaliteit gevraagd vandaag in dit artikel uw belangrijkste vragen over ongeldige klikken te beantwoorden.

Even een korte inleiding, het is onze verantwoordelijkheid als team voor advertentieverkeerskwaliteit het verkeer in het advertentienetwerk van Google te controleren en te voorkomen dat adverteerders voor ongeldig verkeer betalen. Onlangs hebben we een speciaal Helpcentrum voor advertentieverkeerskwaliteit opgezet, dat tot doel heeft zowel adverteerders als uitgevers te informeren over ongeldige klikken. Op deze site hebben we tevens verschillende bronnen verzameld die u meer informatie verschaffen over ongeldige klikken en over het onderhouden van een succesvol AdWords- of AdSense-account. Dit Helpcentrum is momenteel uitsluitend in het Engels beschikbaar, maar zal binnenkort in alle talen worden aangeboden.

Nu naar de vijf onderwerpen waarover uitgevers de meeste vragen stellen en enkele antwoorden van ons team:

1. Controleren van uw advertentieverkeer

Er is veel dat u kunt en zou moeten doen ter controle van uw siteverkeer en ter voorkoming van ongeldige verkeersactiviteit. U vindt al onze suggesties en praktische tips hierover in ons Helpcentrum. Als u op enig moment verdachte activiteit wilt melden, kunt u via dit formulier contact met ons opnemen.

2. Inkomsten terugboeken naar onze adverteerders

Bescherming van de belangen van onze adverteerders via controle van ongeldige klikactiviteit is een van de belangrijkste dingen die we doen om ervoor te zorgen dat het netwerk een gebalanceerd ecosysteem blijft waarin gebruikers, uitgevers en adverteerders samen kunnen groeien en bloeien. Om de integriteit van onze advertentieomgeving te beschermen, boeken we inkomsten terug van uitgeschakelde AdSense-accounts naar de betrokken adverteerders, zoals wordt vermeld in onze veelgestelde vragen over uitgeschakelde accounts.

3. Onze mechanismen identificeren trends

Google gebruikt realtime detectie en filtersystemen om elke klik op een AdWords-advertentie te onderzoeken. We bekijken voor elke klik een groot aantal gegevens, waaronder het tijdstip van de klik, eventuele dubbele klikken en diverse andere klikpatronen. Deze factoren worden vervolgens geanalyseerd om mogelijk ongeldige klikken te isoleren en te filteren, zodat deze niet in uw accountrapporten terechtkomen. Onze technici werken voortdurend aan de verbetering van onze controletechnologie en filters en onderzoeken een groeiend aantal signalen.

Naast onze geautomatiseerde klikbeveiligingstechnieken beschikken we over een team dat met gespecialiseerde hulpmiddelen en technieken alle ongeldige klikken onderzoekt. Wanneer ons systeem potentieel ongeldige klikken detecteert, wordt het betreffende account gecontroleerd door een van de teamleden, die belangrijke informatie verzamelt om de bron van de mogelijk ongeldige klikken te achterhalen.

4. Hoe we sabotage vaststellen

Sabotage, door sommige uitgevers ook wel klikbombardementen genoemd, is een activiteit die door derden wordt uitgevoerd om ongeldige activiteit te genereren met de advertenties van een uitgever zonder diens medeweten of toestemming. Hoewel dit onderwerp vaak opduikt in onze forums en in de vragen die we ontvangen, hebben we vastgesteld dat klikbombardementen slechts een klein deel van de ongeldige activiteiten vormen. Zoals in punt 3 al wordt aangegeven, zijn we voortdurend bezig met het verbeteren van ons detectiesysteem om deze patronen te identificeren en als ongeldig uit te filteren. We willen onze uitgevers en adverteerders zoveel mogelijk beschermen in ons streven naar een steeds groeiend netwerk dat voor iedereen veilig en aangenaam is.

5. U kunt contact met ons opnemen als u meent dat uw account ten onrechte is uitgeschakeld.

We willen graag met u samenwerken en u zoveel mogelijk bronnen ter beschikking stellen die hulp kunnen bieden bij het oplossen van uw problemen. Als uw account volgens u ten onrechte is uitgeschakeld, kunt u in uw account een procedure vinden voor het in beroep gaan tegen deze actie. Ga voor meer informatie naar ons Helpcentrum.


Door het team voor advertentieverkeerskwaliteit
Geplaatst door Jacintha de Graaf, Inside AdSense Team