Bent u op zoek naar de gouden AdSense tip, heeft u een brandende vraag of een lumineus idee dat u wilt delen met andere uitgevers? Bezoek dan het AdSense Help Forum.

De wetenschap achter contextuele overeenkomsten

donderdag 20 augustus 2009 | 02:10

Als AdSense-productmanager voor advertentiekwaliteit maak ik deel uit van een groep die ervoor zorgt dat de advertenties op uw site relevant zijn voor gebruikers. Een van de manieren waarop we dit doen, is via contexttargeting, waarbij advertenties worden gekoppeld aan de inhoud van uw webpagina's. Met contexttargeting wordt de inhoud van uw pagina geparseerd en geanalyseerd door ons systeem, wordt een veiling gehouden voor de relevante advertenties en worden de winnende advertenties weergegeven. En dit alles gebeurt binnen enkele seconden! Klinkt toch eenvoudig?

Maar eigenlijk is het koppelen van relevante advertenties aan de inhoud van uw pagina's een behoorlijke wetenschappelijke uitdaging, waarbij semantische analyse, machinetraining en een flinke dosis magie zijn betrokken. Het is een uitdaging die mij en mijn team bezig houdt. Onze machines zijn zeer goed in het koppelingsproces, maar er zijn nog een aantal gevallen waarin hun definitie van relevantie afwijkt van de menselijke definitie van relevantie. In deze zeldzame gevallen kan het systeem advertenties weergeven die gebruikers niet onmiddellijk relevant vinden. We begrijpen dat een hogere advertentierelevantie bijdraagt aan een positieve ervaring voor gebruikers, uitgevers en adverteerders, dus we werken doorlopend aan het verbeteren van de relevantie en kwaliteit van de advertenties die op uw site worden weergegeven.

Ik wil u graag laten weten dat in de komende weken een aantal verbeteringen in de mogelijkheden voor contexttargeting in AdSense worden geïntroduceerd, waarmee relevante advertenties beter kunnen worden gekoppeld aan webpagina's. U hoeft uw AdSense-account of advertentiecode niet bij te werken, aangezien deze wijzigingen automatisch worden doorgevoerd. Dit klinkt misschien niet als een wereldschokkende ontwikkeling - en natuurlijk zijn deze verbeteringen precies wat u verwacht van Google - maar ik wil u toch graag op de hoogte stellen van een van de interessante projecten waaraan we werken.

We gaan gewoon verder met het perfectioneren van het systeem, maar we denken wel dat deze wijzigingen ervoor gaan zorgen dat gebruikers nog relevantere advertenties te zien krijgen, adverteerders een hoger rendement genereren doordat ze de juiste gebruikers bereiken, en uitgevers na verloop van tijd meer inkomsten gaan genereren.

Zoals altijd zijn we zeer geïnteresseerd in uw feedback over deze verbeteringen!

Nieuwe standaard lettertypen.

dinsdag 18 augustus 2009 | 07:52


Net zoals u regelmatig veranderingen in AdSense aanbrengt om uw verdiensten te verhogen zijn wij ook constant bezig met het zoeken van nieuwe manieren om u meer te laten verdienen. Zo hebben we de prestaties van de drie beschikbare lettertypen (Arial, Verdana en Times New Roman) bekeken en zijn tot de conclusie gekomen dat elk lettertype beter presteert in een verschillend ad format, o.a. door factoren als karakter breedte. Het doet ons genoegen u op de hoogte te stellen dat wij in de komende dagen, gebaseerd op deze bevindingen, wat aanpassingen gaan aanbrengen in de lettertypen geaccosieerd met specifieke ad formats.

Deze aanpassingen zullen enkel invloed hebben op Latijnse lettertypen die "AdSense default" als lettertype hebben. Als u een enkel lettertype op uw gehele account aan heeft staan dan moedigen wij u aan om met lettertypen per ad unit te experimenteren.

Op dit moment zijn de meeste ad units opgezet met Arial als standaard lettertype, enkele met Verdana. Hieronder ziet u de nieuwe standaard lettertypen die wij voor onze ad units aanbrengen:

Arial: 728x90, 336x280, 120x600, 120x240
Verdana: 300x250, 160x600, 468x60, 250x250, 234x60, 125x125, 180x150
Times New Roman: 200x200

Naast dat wij bezig zijn met het optimaliseren van de standaard lettertypen op alle AdSense sites, raden wij u tevens aan om zelf te experimenteren om te zien welk lettertype het beste werkt voor uw ad units en website. Log simpelweg in op uw account en en selecteer uw lettertype handmatig op ad unit of account niveau.