Bent u op zoek naar de gouden AdSense tip, heeft u een brandende vraag of een lumineus idee dat u wilt delen met andere uitgevers? Bezoek dan het AdSense Help Forum.

Adverteren met Google: beste positie (Deel V)

maandag 30 maart 2009 | 08:56

Wij zijn bij de laatste post aangekomen in de serie die u meer informatie geeft over hoe uw site op Google te adverteren. Maak gebruik van de mogelijkheid om te adverteren! Als u de eerste post in deze serie heeft gemist, klik dan hier.

En om de informatiereeks over hoe te adverteren met Google af te sluiten, gaan we het vandaag over een interessant onderwerp hebben: De rankering van advertenties in de Google zoekresultaten. Als u al bent begonnen met adverteren dan heeft u uzelf het volgende zeker afgevraagd: Hoe wordt de positie van mijn advertentie gedefinieerd? Of: Ik wil op de eerste positie te zien zijn!

Het is belangrijk om de volgende punten te begrijpen:

1)Zijn hogere CPCs en hoge biedingen een garantie voor hoge rankering? NEE.
2)De rankering van advertenties in de Google zoekresultaten wordt gedefinieerd door maximale CPC x Quality score. Vermenigvuldig de maximale cost per klik (voor uw advertentiegroep of voor uw zoekwoorden) met de kwaliteit van uw zoekwoorden. U kan dus met een hoge kwaliteitsindex een hogere positie krijgen als u minder voor een klik betaald.
3)Ja, u kan de kwaliteitsindex van uw zoekwoorden bekijken. Klik hier.
4)En u kan zien uit welke componenten de kwaliteit bestaat.



Zoals u ziet hangt de positie van uw advertentie in de Google zoekresultaten af van uw zoekwoorden en wordt vastgesteld door de maximale kost per klik (maximum CPC) van het zoekwoord en de kwaliteitsindex in Google. Van hetzelfde is sprake voor andere adverteerders die met dezelfde of gelijke zoekwoorden adverteren.

De positie van uw advertentie varieert met de term waarnaar wordt gezocht. Als u bijvoorbeeld het woord “tennisracket” in heeft gevoerd als zoekwoord dat niet exact overeen hoeft te komen met een Google zoekopdracht dan zal uw advertentie ook te zien zijn na zoekopdracten voor “tweedehands tennisracket” of “verhuur tennisracket”. Een unieke set advertenties met een eigen CPC en kwaliteitsscore verschijnt na iedere zoekopdracht.

Tips:

Om de rankering van uw advertentie te verbeteren kan u uw CPC verhogen of uw zoekwoorden en advertentietekst veranderen om uw kwaliteitsscore te verbeteren. Dit kan u helpen uw positie te behouden, het is echter niet mogelijk om een permanente positie te waarborgen.
Voor meer details en voorbeelden over rankering van advertenties, klik hier.
Om te leren hoe u uw CPC kan verhogen, klik hier.
Om te leren hoe u uw kwaliteitsscore kan verhogen, klik hier.

Success met uw campagne, als u vragen heeft, contacteer dan het AdWords team.



Adverteren met Google: Advertenties schrijven (Deel IV)

vrijdag 20 maart 2009 | 07:47

In het vorige bericht heeft u kunnen lezen dat relevantie het belangrijkste element van uw AdWords campagne is. Als u klaar bent met het selecteren van zoekwoorden voor uw product of dienst, is het tijd om een effectieve advertentietekst te gaan schrijven. Maar hoe kan u alle relevante informatie in 3 zinnen naar uw klant/gebruiker communiceren? Bekijk de onderstaande tips.

-Zet de lezer aan tot actie zoals aankoop of bezichtiging. Onthoud dat tijdens het zoeken uw klanten zich in de interesse en herkenningsfase bevinden, u dient ze aan te moedigen tot aktie.
-Zet de betreffende zoekwoorden in de titel, hier zijn de gebruikers immers naar op zoek.
-Zorg er voor dat de advertentietekst overeenkomt met de offerte/inhoud van de landingspagina om uw klanten te helpen het aankoopprocess te doorlopen.
-Wees meteen doelgericht. Beschrijf de meest relevante informatie over uw product of dienst.
-Maak meer dan één tekst per advertentiegroep en test welke het beste werkt.

De onderstaande voorbeelden zijn twee advertenties die het AdWords programma promoten. De bovenste tekst is vaag, zegt niks over het voordeel en zet niet aan tot actie. De onderste tekst is duidelijk, met een specifiek voordeel voor de klant en zet aan tot handelen.

Google 
Online advertising. 
The program of online advertising from Google. 
adwords.google.com.ru

Online advertising 
Improve your website ROI. Sign up 
AdWords. Display ads today. 
adwords.google.com.br 

Meer tips voor het schrijven van een interessante advertentietekst vindt u hier. Bekijk ook hoe een nieuwe advertentie te maken.

In het volgende en laatste bericht uit deze serie geven wij u advies en uitleg over de ranking van uw advertenties in de zoekresultaten op Google.com. En als u nog altijd geen gebruik heeft gemaakt van ons aanbod voor 50$ gratis advertentietegoed, bekijk dan Deel I voor meer informatie en breng meer bezoekers naar uw site!

Bedankt voor het lezen!



Adverteren met Google: kies je zoekwoorden! (Deel III)

dinsdag 17 maart 2009 | 07:35

Nu we de structuur van een AdWords account en de meest voorkomende termen kennen gaan we u tips en uitleg geven over het creëren van een effectieve lijst van zoekwoorden.

Om dit doel te bereiken moet u in feite 3 stappen volgen. Lees deze nauwkeurig door en vergeet niet: Het belangrijkste element is de “relevantie”. Tegen het einde van deze post zal u begrijpen waarom.

Stap 1 – Uitbreiden

Zodra u uw lijst aan het maken bent, denk als een potentiële klant of gebruiker van uw producten of diensten, of een potentiële lezer van uw content. Welke termen zouden ze gebruiken om uw product of dienst te beschrijven? Wanneer u een lijst met geschikte zoekwoorden heeft gemaakt, breidt de lijst dan uit met zo veel mogelijk variaties op deze woorden. Denk ook aan alternatieve spelling (bv. Auto, wagen), synoniemen en meervoud.

Als u wat ideën nodig heeft, kijk dan op de AdWords zoekwoorden Tool. Dit programma laat u een lijst met woorden zien de gerelateerd zijn aan uw zoekwoord. U kan een aantal variaties vinden waar u nog niet aan heeft gedacht en u kan zien wat voor competitie u heeft per ingevoerd zoekwoord. Om meer geavanceerde tips over dit programma te lezen, klik hier.

Stap 2 – Verfijnen

Wanneer u uw zoekwoordenlijst met alle woorden die u heeft kunnen bedenken op hebt gevuld, is het goed om deze lijst te verfijnen. Als eerste moet u de zoekwoorden die te algemeen of irrelevant zijn verwijderen. Het gebruik van algemene woorden kan resulteren in veel bezichtigingen van uw advertentie maar weinig kliks. Om dit te vermijden dient u generieke zoekwoorden die aan een zeer breed aanbod van producten en diensten zijn verbonden te verwijderen.

Het gebruik van het woord “zak”, bijvoorbeeld, als zoekwoord voor een campagne voor een kofferfabrikant kan te veel impressies genereren voor irrelevante zoekopdrachten voor vuilniszakken of zelfs luchtzakken. Hoe relevanter de zoekwoorden aan uw product of dienst hoe hoger de kwaliteit van de kliks op uw advertentie.

Bovendien is het gebruik van uitsluitingszoekwoorden een belangrijke tip voor het verfijnen van uw lijst. Een uitsluitingszoekwoord voorkomt dat uw advertentie zal worden vertoond na een zoekopdracht met het door u geselecteerde uitsluitingszoekwoord. Gebruik uitsluitingszoekwoorden om te voorkomen dat u irrelevante impressies krijgt. Als u als zoekwoord, bijvoorbeeld, “buitenlandse boeken” heeft maar geen tweedehands boeken verkoopt, gebruik dan “tweedehands” als uitsluitingszoekwoord. Dit voorkomt dat uw advertentie wordt vertoond wanneer de zoekopdracht het woord “tweedehands” bevat. Een uitsluitingszoekwoord is aangegeven met een minteken (-) voor het woord (bv. “-zak”).

Zo gebruikt u uitsluitingszoekwoorden in uw campagne.

Stap 3 – Indelen

Na het uitbreiden en verfijnen van uw lijst, dient u enkel uw zoekwoorden in groepen te verdelen. Zoals we al eerder aan hebben gegeven, het grootste voordeel van het hebben van aparte advertentiegroepen binnen een campagne is de mogelijkheid van het creëren van specifieke zoekwoorden en advertentieteksten voor ieder onderwerp. Verdeel uw zoekwoordenlijst in kleinere groepen, per onderwerp of per product/dienst. Hierdoor bent u in staat om uw advertenties relevanter te maken voor gebruikers die op basis van zoekwoorden een product of dienst zoeken.

Hier ziet u een voorbeeld van hoe dit in een campagne kan worden toegepast:



Nu heeft u een campagnestructuur, advertentiegroepen met doelgerichte en relevante zoekwoorden. Zoals u ziet komt alles neer op relevantie. De truc is om uw advertentie zichtbaar te maken wanneer een gebruiker op zoek is naar uw product of dienst. Een doelgerichte campagne heeft een hogere CTR en hogere kwaliteit kliks, dit helpt op zijn beurt uw investering terug te verdienen.

In het volgende bericht geven we u tips over hoe u een doeltreffende advertentietekst kan schrijven. Mis het niet! Vergeet tevens ons aanbod voor $50 gratis advertentietegoed niet, het aanbod is geldig tot 31 Maart 2009. Lees Deel 1 van deze serie voor meer details!

Bedankt voor het lezen!


Inkomsten opbouwen met advertenties voor het juiste publiek.

woensdag 11 maart 2009 | 09:41

Adverteerders besteden meer geld aan campagnes die de juiste doelgroep bereiken; door ze daarbij te helpen draagt u nog meer bij aan uw eigen inkomsten. Deze week kondigen wij een beta test aan van interest-based adverteren op het Google content netwerk en op YouTube. Tot nu toe konden adverteerders gebruik maken van contextuele en positie targeting op de sites van AdSense-uitgevers. Met interest-based adverteren zijn ze in staat om gebruikers te bereiken gebaseerd op hun vroegere acties zoals een bezoek op de website van de uitgever of op basis van interesse (zoals “sportliefhebbers” of “reisliefhebbers”).

In april zal een kleine bètagroep van Amerikaanse en Europese adverteerders beginnen met het testen van interest-based adverteren op het Google content netwerk en YouTube. Aan deze bètagroep zullen in de komende maanden meer Amerikaanse en Europese adverteerders deelnemen. Google is van plan om interest-based adverteren aan het einde van het jaar volledig beschikbaar te maken voor alle adverteerders via het AdWords advertentieprogramma.

Of het doel van de adverteerders het ontwikkelen van hun naamsbekendheid of het verhogen van het respons op hun advertenties is, in beide gevallen zal deze optie ze helpen hun campagnes tot een success te maken waardoor uw verdiensten ook omhoog zullen gaan.

Interessecategorieën worden aan gebruikers toegewezen op basis van bekeken YouTube-video´s en op basis van sites die ze op het Google content netwerk hebben bezocht. Als iemand een groot deel van zijn tijd op het internet besteedt aan het bekijken van video´s van auto´s op YouTube en websites met autorecensies binnen het Google content netwerk raadpleegt, zal deze gebruiker worden geclassificeerd als autoliefhebber. Vervolgens krijgt de gebruiker de mogelijkheid om meer autogerelateerde advertenties op het content netwerk van Google en op YouTube aangeboden te krijgen.

U kunt het Helpcentrum bezoeken om meer informatie te krijgen over hoe interesse categorieën worden ontwikkeld en hoe uw account instellingen daaraan geassocieerd zijn. Alle eigenaren van websites binnen het Google content netwerk hebben tot 8 april 2009 de tijd om hun privacybeleid aan te passen en gebruikers te informeren over het feit dat zij interest-based advertenties kunnen worden aangeboden.

Gebruikers die over het web surfen zullen voordeel ondervinden van de hogere relevantie van interest-based advertenties. Via de Ads Preferences Manager in welke interessecategorien ze vallen en indien gewenst, kunnen ze zelf categorieën verwijderen of toevoegen. De Ads Preferences Manager kan worden gevonden door op “Ads by Google”-link te klikken die u bij de Google AdSense-advertenties op het web ziet staan, of direct via http://www.google.nl/ads/preferences/.

U kunt meer te weten komen over hoe interest-based advertising het gehele online ecosysteem ten goede komt, en over de voor deze launch ontwikkelde privacy innovatie, op het officiele Google Blog en het Google Public Policy Blog.

‘’We kijken ernaar uit om onze gebruikers van advertenties te voorzien die nog meer aan hun interesses zijn gekoppeld, onze adverteerders te helpen met het bereiken van hun doelen en u te helpen het verkeer op uw website zo efficiënt mogelijk te verzilveren."- Mascha Driesen, Head of YouTube & Display Nederland



Aitan Weinberg - Product Manager

Adverteren met Google: goed om te weten voordat u begint (deel II).

maandag 9 maart 2009 | 02:00

Hier het vervolg van de serie over AdWords met behulp waarvan u als AdSense uitgever kunt adverteren. Wij geven u dit keer graag meer inzicht op hoe u doeltreffender kunt adverteren.

Zoals u in de eerste post heeft kunnen lezen, bieden wij de uitgevers die hier in aanmerking voor komen, een tegoed van €50 om mee te adverteren.

Om met succes uw AdWords campagnes te kunnen beheren is het van belang om kennis te maken met de volgende termen. De onderstaande gegevens zijn van belang voor de prestatie van uw campagne en voor het aanmaken van doeltreffende campagnes.

  • Vertoningen: Wanneer een pagina wordt vertoond aan een gebruiker en uw advertentie op die pagina wordt weergegeven, telt dit als één vertoning voor uw advertentie.
  • Klik: Wanneer een gebruiker op uw advertentie klikt en naar uw pagina wordt verwezen, telt dit als een klik.
  • CTR (klikfrequentie): Dat is het aantal Google-gebruikers dat op uw advertentie klikt (aantal klikken) gedeeld door het aantal keren dat uw advertentie wordt weergegeven op Google (vertoningen). Advertentie en zoekwoorden hebben elk een eigen CTR, dat van de prestatie van uw campagne afhangt.
  • CPC (kosten per klik): de meest populaire manier van betaling voor adverteren. Kosten per klik is het bedrag dat u betaalt voor elke klik.
Voor meer AdWords termen, klik hier.

Nu u bekend bent met de basistermen die bij AdWords worden gebruikt, is het tijd om kennis te maken met de structuur van een AdWords account.

Elke adverteerder beschikt over een AdWords account met een aanmeldingsadres en een wachtwoord. Een AdWords account kan maximaal 25 campagnes bevatten, waarvan elke campagne maximaal 100 advertentiegroepen kan bevatten. Voor uw campagne, bijvoorbeeld, ‘Sport’, zou u advertentiegroepen ‘Voetbal’ en ‘Volleybal’ kunnen aanmaken.

Het voordeel van ingedeelde advertentiegroepen per thema in elke campagne is dat u specifieke zoekwoorden, verbonden aan het thema, voor elke advertentiegroep aan kan maken. Dit resulteerd in een doelgerichte lijst van zoekwoorden.

Wilt u meer weten over het maken van doelgerichte zoekwoordlijsten en het schrijven van doeltreffende advertentieteksten? Mis dan de volgende post niet.

Bedankt voor het lezen!
Gepost door de Google AdSense & AdWords Teams

Bekijk uw rapporten in Euro's!

woensdag 4 maart 2009 | 07:57

Een van de meest voorkomende vragen die wij van onze internationale uitgevers krijgen is of ze de rapportages ook in andere valuta dan de U.S. Dollar kunnen zien. Wij zijn daarom verheugd om aan te kondigen dat uitgevers in Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland en Spanje nu hun AdSense rapporten in Euro's kunnen zien. Als u zich in een van deze vijf landen bevindt en u uw account update, dan zullen wij iedere dag uw inkomsten naar Euro omzetten volgens de koers van de vorige dag. Omdat de inkomsten iedere dag worden omgezet, loopt u geen risico om benadeeld te worden door koersfluctuaties tusssen de Euro en de U.S. Dollar. U kan nog altijd kiezen voor betaling in Euro of in U.S. Dollar en de manier waarop u betaling ontvangt.

Om te kiezen voor rapportage in lokale valuta moet u de volgende voorwaarden accepteren. Hier volgen de belangrijkste veranderingen:

  • De partij waarmee de uitgever zaken doet verandert van Google Inc. naar Google Ireland Limited.
  • Uitgevers zijn zelf verantwoordelijk voor de betaling van de lokale belasting. Google zal enkel belasting terug betalen aan uitgevers met een adres in Ierland.

  • De wetgeving verandert van Californische wetgeving naar Engelse of lokale wetgeving.

U kan de volledige nieuwe voorwaarden lezen door op uw account in te loggen en op de link in het groene bericht, "See your daily earnings reported in Euro amounts!" te klikken. Helaas zijn wij niet in staat om de betekenis van de veranderingen in onze wettelijke documentatie te vertalen, als u vragen heeft of advies nodig hebt over de interpretatie van de nieuwe voorwaarden, aarzel dan niet om contact op te nemen met een advocaat.

Voordat u de nieuwe voorwaarden accepteert, raden wij het ook aan dat u kopien van uw oude rapportages in U.S. Dollars download voor uw administratie. Zodra uw account is ge-update bent u enkel in staat uw huidige en voorgaande rapporten in Euro's te zien. U zal echter wel de mogelijkheid hebben uw inkomstengeschiedennis in U.S. Dollars te zien.

Wij moedigen u aan om uw account snel om te zetten naar de locale valuta, in de toekomst zou deze verandering noodzakelijk kunnen zijn. Zodra wij deze optie in andere landen aan gaan bieden kunt u de details lezen op Inside AdSense. Voor meer informatie, raadpleeg ons help centrum.


Gepost door: Elodie Bodet – AdSense Payments team