Bent u op zoek naar de gouden AdSense tip, heeft u een brandende vraag of een lumineus idee dat u wilt delen met andere uitgevers? Bezoek dan het AdSense Help Forum.

Highlights van 2006

vrijdag 29 december 2006 | 06:28

Het Nederlandse AdSense blog is pas een half jaartje onderweg, maar er is geen ontkomen aan. Wij gooien er namelijk ook even een overzichtje tegenaan. Net als iedere andere zichzelf respecterende organisatie hebben wij toch al wat aardige highlights waarop we samen met u terug willen blikken.

Zo schreven wij in de maand augustus een serie optimalisatieposts met
als absolute hoogtepunt het AdSense Advies van Annerieke. Vanzelfsprekend eindigde Marcs post over de AdSense betalingscyclus ook hoog in ons lijstje.

Andere goed gelezen posts gingen over het verkrijgen van relevantere advertenties en besteedden aandacht aan de manier waarop de klikfrequentie en inkomsten zich verhouden.

Wij wensen al onze uitgevers een gelukkig nieuw jaar en hopen u in 2007 te voorzien van nog meer handige AdSense informatie.

AdSense Praktijkvoorbeeld

donderdag 21 december 2006 | 09:00

Bent u benieuwd hoe andere uitgevers succesvol gebruik maken van AdSense? Neem dan een kijkje in ons helpcentrum. U vindt er namelijk een nieuw praktijkvoorbeeld van de Nederlandstalige website GPStracks.

Advertenties & Afbeeldingen

woensdag 20 december 2006 | 08:49

De afgelopen tijd hebben veel uitgevers naar onze mening gevraagd over de plaatsing van afbeeldingen naast Google advertenties. Er bestond enige verwarring rond dit thema en daarom willen onze programmabeleid specialisten door middel van deze post opheldering bieden.

Kan ik kleine afbeeldingen naast mijn Google advertenties plaatsen?

Wij verzoeken onze uitgevers om Google advertenties en afbeeldingen niet zodanig bij elkaar te plaatsen dat er een verband tussen de afbeeldingen en de advertenties gesuggerreerd wordt. Wanneer bezoekers de indruk hebben dat de afbeeldingen en advertenties bij elkaar horen, of de adverteerder het afgebeelde object zou aanbieden, vinden zij na het klikken op de advertentie niet hetgeen zij verwachtten. Dit resulteert in een slechte gebruikerservaring voor zowel de bezoekers als de adverteerders.

Uitgevers dienen voorzichtig te zijn met dergelijke implementaties. Immers, ze kunnen misleidend werken voor bezoekers. Als uw site bijvoorbeeld Flash games bevat, is het niet toegestaan om de advertenties zodanig te bewerken dat deze lijken op de beschrijving van de games.

Is het plaatsen van afbeeldingen naast mijn Google advertenties wél toegestaan als ik een lijn plaats tussen beide?

Nee. Wanneer een verband lijkt te bestaan tussen de afbeeldingen en de advertenties, is het plaatsen van een lijn niet voldoende om de implementatie als overeenkomstig met ons programmabeleid te beschouwen.

Betekent dit dat ik geen advertenties mag plaatsen op pagina’s met afbeeldingen?


U kunt uiteraard advertenties plaatsen op sites die afbeeldingen bevatten. Let er wel goed op dat de advertenties en afbeeldingen niet zodanig opgesteld zijn, dat zij misleidend of verwarrend overkomen voor bezoekers. Wanneer u bijvoorbeeld een site met een grote hoeveelheid foto’s beheert, is het niet verstandig om de advertenties direct naast de ‘thumbnails’ van uw foto’s te plaatsen. In zo’n geval is het raadzaam om een duidelijke rand om uw advertenties te plaatsen.

Hoe zien niet toegestane implementaties eruit?


Hieronder vindt u twee voorbeelden van implementaties die in strijd zijn met ons programmabeleid:





Beter overzicht met de vernieuwde pagina betalingsgeschiedenis

vrijdag 15 december 2006 | 08:06

Deze keer weer een post over een all time hot topic voor onze uitgevers: inkomsten en betalingen.

Het goede nieuws is dat we de pagina ‘betalingsgeschiedenis’ namelijk grondig verbouwd hebben tot een juweeltje van een overzicht. Vanaf nu ziet u in één oogopslag uw saldo, inkomsten, opgespaarde inkomsten en uitbetalingen. En dat alles gerangschikt naar maand. Bovendien bevat de nieuwe pagina een uitleg over ons betalingsproces en handige links naar de antwoorden op uw betalingsvragen.



Picasa post

woensdag 13 december 2006 | 10:59

Goed nieuws voor liefhebbers van Picasa. Google heeft onlangs versie 2.6 van dé software voor het organiseren van foto’s uitgebracht. Het delen van foto’s met uw vrienden en familie wordt nog gemakkelijker met de nieuwe functie webalbums.

Voor u als uitgever is de functie voor het integreren van foto’s of hele foto-albums in uw site natuurlijk een aantrekkelijke optie. Door het simpelweg kopiëren en plakken van een stukje HTML code vanuit Picasa kunt u uw foto's op uw pagina's plaatsen.



Onderhoudswerkzaamheden

vrijdag 8 december 2006 | 07:29

Terwijl u zaterdag op de bank zit bij te komen van het kerstshoppen, werken onze techneuten aan onderhoud van het AdSense systeem. Hierdoor zult u tussen 19:00 uur en 23:00 uur mogelijk geen toegang hebben tot uw AdSense account. Blijf dus rustig op die bank zitten.

Tijdens de werkzaamheden worden advertenties gewoon weergegeven en ook uw inkomsten zullen onveranderd geregistreerd worden. Wij rekenen op uw begrip.

Verdrievoudiging van dagelijkse inkomsten; een case studie over ziekenhuis.nl

| 06:40

Echte schoonheid komt van binnenuit zeggen ze. Bij AdSense is dit soms ook het geval. In deze post leg ik u uit hoe u de AdSense inkomsten kunt verhogen zonder ook maar iets aan het uiterlijk van uw site te veranderen.

Een tijdje geleden is er een post geweest over het belang van de volgorde van de advertentiecodes in de HTML code van uw website. Wanneer u meerdere advertentieblokken op uw site heeft, is het belangrijk de code van het best geplaatste blok als eerste in de HTML code te plaatsen. Ons systeem zal namelijk de meest relevante en hoogst betalende advertenties als eerste weergeven, dus in het eerste in de broncode geplaatste advertentie blok. Dit kan een beetje abstract klinken dus ik wil het u graag verder uitleggen aan de hand van een voorbeeld.

De case

Ik werk momenteel samen met Medical Media BV. Zij hebben sinds een maand AdSense advertenties op één van hun grote sites, ziekenhuis.nl. In eerste instantie waren er alleen advertenties geplaatst aan de linkerkant van de pagina's (zie eerste rode vak in het screenshot beneden). Volgens de heat map is dit zeker een goede plaats voor de advertenties, maar op sites met veel tekstuele kwaliteitsinhoud zoals deze werkt het ook heel goed advertenties onder de artikelen te plaatsen. Dus na 2 weken heeft de uitgever ook een advertentie blok onder de nieuwsartikelen geplaatst (zie rood vak 2).

Het probleem

Ik verwachtte een goede stijging van de CTR en inkomsten omdat dit een beter presterende plaats is voor advertenties dan aan de linkerkant. Maar er gebeurde niet veel, sterker nog, de CTR en inkomsten leken zelfs te verminderen. Ik ben gaan uitzoeken wat er aan de hand kon zijn en kwam erachter dat de advertentiecode van het blok na de artikelen onder de code van de advertenties aan de linkerkant geplaatst was in de HTML broncode van de site.



De oplossing

Ik heb Medical Media BV aangeraden het advertentieblok onder de artikelen als eerste te plaatsen in de broncode, dus boven de code voor de advertenties in het linker menu, zodat de meest relevante en best betalende advertenties in dit blok verschijnen.

Het resultaat


Het resultaat is enorm goed. Deze kleine aanpassing heeft ervoor gezorgd dat de dagelijkse inkomsten verdrievoudigden. De CTR is gestegen; de meest relevante advertenties worden nu op een plek weergegeven die meer in het oog van de bezoekers springt. Ook de gemiddelde CPC is gestegen; de best betalende advertenties worden op de beste plek weergegeven.

Post van de AdSint

dinsdag 5 december 2006 | 09:44

Beste AdSense uitgever,

Voordat ik vanavond over de daken rijd,
schrijf ik snel een gastpost voor deze mooie site.

Ik wil namelijk wat kwijt over een vervelend feit,
niet alle uitgevers houden zich aan het AdSense programmabeleid.

Menig uitgever pimpt zijn site met frontaal naakt,
hetgeen mij als bisschop natuurlijk niet vrolijk maakt.

Sommig materiaal is nu eenmaal niet geschikt voor kinderogen,
zo is mij verzekerd door AdSense pedagogen.

Ook zijn er uitgevers die aanmoedigen tot klikken,
een kunstje dat de AdSint ze liever niet ziet flikken.

Dit kan namelijk leiden tot onnodig hoge kosten voor de adverteerder,
een vervelende kostenpost voor deze investeerder.

Natuurlijk bedank ik alle brave uitgevers in het netwerk,
want zij maken AdSense tot een sterk merk.

Ten slotte wil ik de volgende mededeling doen;
zoete uitgevers vinden ongetwijfeld wat in hun schoen.

Groeten,

AdSint en Piet

AdSense maakt het wél leuker én makkelijker

vrijdag 1 december 2006 | 06:19

Zoals u weet, moet u eerst uw belastinggegevens opgeven om in aanmerking te komen voor uitbetaling van uw AdSense inkomsten. Onlangs hebben wij de pagina voor Belastinggegevens onder de tab ‘Mijn account’ vernieuwd zodat u makkelijker het juiste formulier kunt vinden en invullen. Bovendien kunt u vanaf nu zien welke informatie u opgegeven heeft en er op die manier zeker van zijn dat alle informatie opgeslagen is in ons systeem.



Omdat de belastingsituatie verschilt van uitgever tot uitgever kunnen wij geen belastingadvies geven. Desalniettemin helpen wij u graag op weg en daarom raden we u aan de pagina over belasting in ons
Helpcentrum
te raadplegen. Mocht u er toch niet uitkomen, neem dan contact op met uw belastingadviseur.