Bent u op zoek naar de gouden AdSense tip, heeft u een brandende vraag of een lumineus idee dat u wilt delen met andere uitgevers? Bezoek dan het AdSense Help Forum.

Onderhoudswerkzaamheden

vrijdag 28 juli 2006 | 06:02

Op zaterdag 29 juli zullen er vanaf 19:00 uur onderhoudswerkzaamheden aan het AdSense systeem plaats vinden. Als gevolg hiervan kunt u mogelijk enige uren hinder ondervinden bij het inloggen op uw AdSense account.

Tijdens de werkzaamheden worden advertenties gewoon weergegeven en ook uw inkomsten zullen onveranderd geregistreerd worden. Wij rekenen op uw begrip.

donderdag 27 juli 2006 | 09:42

Fraaie Frames

Wanneer u voorheen een AdSense-code aangemaakt heeft voor een website met frames, bent u ongetwijfeld de optie ‘pagina’s in frames’ tegengekomen. Door het aanvinken van deze optie bij het aanmaken van de code, kon ons systeem advertenties richten op webinhoud in frames.

De optie ‘pagina’s in frames’ is onlangs uit de de Google AdSense accountpagina’s verwijderd. Echter, het is nog steeds mogelijk om advertenties op pagina’s in frames weer te geven en u hoeft daar vanaf nu geen aparte optie meer voor te selecteren bij het aanmaken van de AdSense-code.

Houd er wel rekening mee dat u de AdSense-code plaatst in het hoofdframe van uw pagina’s, zodat wij relevante advertenties aan kunnen bieden.

dinsdag 25 juli 2006 | 10:30

Dokter AdSense....wat is de diagnose?

Om uw site te doorzoeken en zodoende de meest relevante advertenties weer te geven, is het noodzakelijk dat onze crawler toegang heeft tot uw pagina’s. Het kan echter voorkomen dat er een fout optreedt en de crawler niet in staat is om uw pagina te doorzoeken. Als gevolg van deze blokkering worden er geen, of minder relevante advertenties weergegeven.

De nieuwe functie sitediagnose stelt de oorzaak van de blokkering vast, zodat u maatregelen kunt treffen om onze crawler toegang te verlenen tot uw pagina's. Vervolgens kan onze crawler uw pagina’s weer doorzoeken.

U vindt de pagina sitediagnose onder de tab Rapporten in uw account.



Als onze crawler problemen ondervindt met de toegang tot uw pagina’s, kunt u de bijbehorende URL’s terugvinden in het ‘Geblokkeerde URL’s gedeelte in het crawlrapport. Momenteel worden er twee soorten fouten (reden van blokkering) weergegeven:

• URL niet gevonden – dit betekent dat de crawler niet in staat was toegang te verkrijgen tot uw pagina, waarschijnlijk omdat de server tijdelijk niet bereikbaar was,
• Robots.txt file – dit geeft aan dat u robots.txt file onze crawler blokkeert.

Voor hulp bij het corrigeren van deze fouten kunt u terecht in ons AdSense Helpcentrum. Wanneer er geen geblokkeerde URL’s worden weergegeven onder de sitediagnose, maar u wel de relevantie van uw Google advertenties wilt verbeteren, verwijzen wij u graag naar de volgende pagina in ons Helpcentrum:

Waarom zijn mijn advertenties niet relevant?

Blogtimaliseer!

donderdag 20 juli 2006 | 04:26

Bloggen ligt ons na aan het hart hier bij Inside AdSense. U wilt ongetwijfeld het onderste uit de blogkan halen, maar hoe? In deze post vindt u tips voor het optimaliseren van de advertenties op uw blog.

1. Kies de juiste advertentieopmaak

Een standaard blog gebruikt een smal gedeelte voor berichten, dus is de normale rechthoek de aangewezen vorm voor plaatsing aan het einde van ieder bericht. De normale rechthoek kan ook beeldadvertenties bevatten waardoor de concurrentie en het potentiële inkomen voor die advertentieruimte vergroot worden. Bij kortere berichten is een banner waarschijnlijk passender.

2. Zet de advertenties op plekken waar uw lezers ze zien

Op de hoofdpagina van uw blog:

Of het nu gaat over gadgets, roddels of een blik in het persoonlijke leven van de schrijver, lezers zijn zeer betrokken bij de inhoud van hun favoriete blogs. Wat kan effectiever zijn dan een advertentie die exact past bij die inhoud? Een advertentie na elk bericht kan werken als een ‘reclameonderbreking’ tijdens het lezen of als een ‘actiepunt’ na het lezen.

Individuele blogonderdelen:

Losse berichtenpagina’s hebben niet veel inhoud, dus is het zaak om de advertenties zo dicht bij uw inhoud te plaatsen als mogelijk zonder de pagina te bedelven onder een overdosis reclame. In lange verhalen kunt u een normale rechthoek in het bericht inpassen en dan een banner eronder. Bij kortere stukjes zet u alleen een normale rechthoek of banner onderaan.

Als er een commentaargedeelte aanwezig is onder het bericht, plaatst u een banner of een horizontaal blok met koppelingen net boven het commentaarvak. In uw zijvak plaatst u in plaats van de bekende skyscraper een blok met koppelingen - dit biedt een breder aanbod aan onderwerpen en komt minder agressief over.

3. Verbeter de doelgerichtheid

Hoe zorgt u ervoor dat uw advertenties relevant zijn voor een bepaald bericht? Met sectiedoelstellingen kunt u een advertentieblok richten op een bepaald gedeelte van de pagina en bovendien niet-relevante gedeelten (zoals navigatieknoppen) uitsluiten.

4. Gebruik aangepaste advertentiekleuren

Door advertentieblokken in te passen in de achtergrond van uw blog zorgt u voor een betere integratie in de inhoud. Kies een sterke kleur voor de advertentietitel om de aandacht op uw advertenties te vestigen en tegelijkertijd ervoor te zorgen dat gebruikers de advertenties niet aanzien voor inhoud.

Met maximaal drie advertentieblokken en één blok met koppelingen op elke pagina heeft u opmaakmogelijkheden te over. Bovenstaande suggesties bieden weliswaar enige richtlijnen, maar ik raad u aan te experimenteren met verschillende combinaties van advertentieblokken, blokken met koppelingen en zoekblokken. Houd bij de plaatsing de ervaringen van uw specifieke bezoekers goed in de gaten. Nog belangrijker: gebruik aangepaste kanalen om te zien wat het beste werkt voor uw site.



Heeft u een ‘blogtimalisatiesuccesverhaal’? E-mail ons en laat ons weten wat bij u goed werkt.

Einde komkommertijd: Google AdSense brengt u nieuws!

maandag 17 juli 2006 | 09:26

Google heeft zich tot doel gesteld de informatie in de wereld te organiseren en toegankelijk te maken. Uiteraard heeft deze missie ook gevolgen voor het aanbieden van informatie over Google’s eigen producten. Daarom is er nu Inside AdSense: een Nederlandstalig blog, waarop Google AdSense support medewerkers, productmanagers, marketingmanagers en technische specialisten hun kennis met u delen.

Op dit blog zullen iedere week meerdere posts gepubliceerd worden over uiteenlopende onderwerpen, zoals informatie over nieuwe producten, tips over optimalisatie, en andere tools voor uitgevers. Hiermee bieden wij een bron van informatie die u kunt gebruiken om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen rond AdSense. Bovendien kunt u de aangeboden informatie gebruiken om uw inkomsten uit het AdSense programma te verhogen.

Wij staan altijd open voor uw suggesties, vragen of opmerkingen over Inside AdSense. Stuur dus gerust een bericht naar inside-adsense-nl@google.com.