De relatie klikfrequentie & inkomsten verklaard
woensdag 27 september 2006
In deze post willen wij u graag antwoord geven op een vaak gehoorde vraag: waarom gaat een verhoging van de klikfrequentie (CTR) soms gepaard met een daling van de inkomsten per klik?
Regelmatig uiten uitgevers hun verbazing over het feit dat hun inkomsten niet veranderen, ondanks een toename van de klikfrequentie. Dit verschijnsel lijkt niet gemakkelijk te verklaren en uitgevers vermoeden dan ook vaak dat Google de verdeling van inkomsten per klik veranderd heeft. Echter de werkelijke verklaring voor dit verschijnsel is de volgende:
AdSense is er op gericht om de ECPM voor onze uitgevers te maximaliseren, daarbij rekening houdend met zowel het bod voor kosten per klik (CPC) als de waarschijnlijkheid dat er op een advertentie geklikt zal worden. Sommige advertenties zijn aantrekkelijk voor een breed publiek, waardoor er vaker op geklikt zal worden. Hoewel dit gunstig kan zijn voor de klikfrequentie, bieden adverteerders in de regel minder op dit breed gerichte type advertentie. Andere advertenties zijn slechts aantrekkelijk voor een kleine groep gebruikers en adverteerders betalen meestal meer voor deze specifiek gerichte advertenties, waar minder op geklikt wordt.
Afhankelijk van onze advertentievoorraad zullen er dagen zijn waarop AdSense relatief veel advertenties weergeeft met een hoge klikfrequentie en een laag adverteerdersbod (CPC). Op andere dagen kan u het omgekeerde effect zien. Wanneer u dit verschijnsel terugziet in uw AdSense rapporten, houd dan in u achterhoofd dan wij er altijd aan werken om uw inkomsten te maximaliseren. Het optimaal profiteren van de verschillende advertentietypen is daar onderdeel van.
Regelmatig uiten uitgevers hun verbazing over het feit dat hun inkomsten niet veranderen, ondanks een toename van de klikfrequentie. Dit verschijnsel lijkt niet gemakkelijk te verklaren en uitgevers vermoeden dan ook vaak dat Google de verdeling van inkomsten per klik veranderd heeft. Echter de werkelijke verklaring voor dit verschijnsel is de volgende:
AdSense is er op gericht om de ECPM voor onze uitgevers te maximaliseren, daarbij rekening houdend met zowel het bod voor kosten per klik (CPC) als de waarschijnlijkheid dat er op een advertentie geklikt zal worden. Sommige advertenties zijn aantrekkelijk voor een breed publiek, waardoor er vaker op geklikt zal worden. Hoewel dit gunstig kan zijn voor de klikfrequentie, bieden adverteerders in de regel minder op dit breed gerichte type advertentie. Andere advertenties zijn slechts aantrekkelijk voor een kleine groep gebruikers en adverteerders betalen meestal meer voor deze specifiek gerichte advertenties, waar minder op geklikt wordt.
Afhankelijk van onze advertentievoorraad zullen er dagen zijn waarop AdSense relatief veel advertenties weergeeft met een hoge klikfrequentie en een laag adverteerdersbod (CPC). Op andere dagen kan u het omgekeerde effect zien. Wanneer u dit verschijnsel terugziet in uw AdSense rapporten, houd dan in u achterhoofd dan wij er altijd aan werken om uw inkomsten te maximaliseren. Het optimaal profiteren van de verschillende advertentietypen is daar onderdeel van.
Geen opmerkingen :
Een reactie posten